Światowy dzień Autyzmu

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 2 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 2 =
11.04.2022r.
Corocznie 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Głównym celem obchodów tego Dnia jest podnoszenie świadomości społeczeństwa na temat problemów, dyskryminacji i izolacji ludzi dotkniętych autyzmem i ich najbliższych.
Symbolem solidarności z osobami dotkniętymi autyzmem jest kolor niebieski.

W szkołach uczniowie i nauczyciele ubierają się na niebiesko.
W poniedziałek 04.04.2022r.,  nasza szkoła również weźmie udział w tej akcji.
Zachęcamy wszystkich uczniów do udziału!


Wiele osób na swoich internetowych profilach dodaje puzzla lub żarówkę w tym kolorze, aby podkreślić solidarność z osobami z autyzmem.
2 kwietnia wiele budynków w Polsce jest podświetlanych na niebiesko.

Autyzm – co to jest?
Autyzm (autyzm dziecięcy, zaburzenia należące do spektrum autyzmu) jest jednym z najbardziej zagadkowych zaburzeń neurologicznych dotyczącym mózgu, którego przyczyny do dziś są nie w pełni poznane. Wśród najczęściej wymienianych potencjalnych przyczyn powstawania autyzmu wymienia się czynniki genetyczne, rozwojowe, infekcyjne, zatrucie metalami ciężkimi, jak również związane z ciążą i porodem.

Objawy autyzmu
Główne symptomy autyzmu można podzielić na 3 grupy (triada autyzmu):

 
Interakcje społeczne
  • największe trudności dotyczą inicjowania i podtrzymywania interakcji, osoba dotknięta autyzmem nie reaguje odpowiednio na próby kontaktu
  • trudności w zrozumieniu, jak inne osoby się czują i co mają na myśli
  • trudności w angażowaniu się w pracę i zabawy w grupie
  • wyrażanie potrzeb poprzez używanie ręki dorosłego
  • brak właściwych relacji z rówieśnikami
  • brak lub sporadyczny kontakt wzrokowy
  • śmiech (chichot) nieadekwatny do sytuacji
  • chęć pozostawania w samotności
  • brak zabaw „na niby”, dziecko nie potrafi wchodzić w role i udawać
  • brak naśladowania
  • niemowlęta z autyzmem nie reagują na oddalenie się matki („nie płaczą za matką”)

Komunikacja
  • główne problemy dotyczą rozumienia znaczenia komunikacji
  • zaburzenia mowy lub jej całkowity brak
  • powtarzanie słyszanych słów i dźwięków bezpośrednio po ich usłyszeniu (echolalia)
  • nietypowy ton głosu lub rytm mowy
  • słaba mimika, uboga gestykulacja, niewielka ekspresja ciała
  • łatwość mechanicznego zapamiętywania, często bezustanne mówienie na jeden temat
  • wypowiedzi mogą sprawiać wrażenie nieadekwatnych do sytuacji
  • dziecko nie podąża za wzrokiem innej osoby
  • brak lub sporadyczny kontakt wzrokowy, patrzenie „przez osobę”
  • problemy z odczytaniem wyrazu twarzy rozmówcy
  • często brak komunikowania własnych pragnień i potrzeb
  • nierozumienie humoru, ironii, metafor; branie wypowiedzi dosłownie

Powtarzalne stereotypowe zachowania
  • niechęć do zmian, przywiązanie do rutyny, opór przed zmianą
  • potrzeba niezmienności
  • niewłaściwe przywiązanie do przedmiotów
  • kręcenie przedmiotami
  • zainteresowanie wąską dziedziną wiedzy
  • stereotypie ruchowe lub autostymulacje (wielokrotne powtarzanie ruchów np. trzepanie rękami przed oczami, kołysanie, tupanie)
  • układanie zabawek, przedmiotów w tej samej kolejności

Jak zachowywać się w stosunku do osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu?

Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często zachowują się w sposób, który powoduje, że czujemy się niezręcznie. Ich postępowanie potrafi wprawić nas w zakłopotanie, złość, gniew. Wiele osób odwraca się od osób z autyzmem i ich rodzin, ponieważ nie wiedzą jak się zachować w sytuacjach, kiedy człowiek z tym zaburzeniem zaczyna się dziwnie zachowywać.
Pamiętajmy, że osoba z autyzmem nie chce nas zdenerwować, budzić skrępowanie, wystraszyć. Jej nietypowe zachowania wynikają z niezdolności odczuwania empatii w stosunku do innych osób, jest jej bardzo trudno, a czasami wręcz nie może zrozumieć konsekwencji, jakie dane zachowania wywołują u ludzi znajdujących się w ich otoczeniu.

Oto kilka wskazówek jak zachowywać się wobec osoby z autyzmem:
  • okaż szacunek- traktuj osoby z autyzmem w taki sposób, jak byś chciał/chciała aby traktowano ciebie. Bądźmy wobec nich kulturalni, uprzejmi, troszczmy się, by czuli się w naszym towarzystwie dobrze,
  • bądź życzliwy- pomóż kiedy widzisz, że osoba z autyzmem potrzebuje pomocy,
  • porozmawiaj używając prostego, dosłownego języka- osoby z autyzmem często dosłownie rozumieją słowa, nie rozumieją dowcipów, żartów, powiedzonek, przenośni. W rozmowie zachowaj więc powagę, używaj prostych, jasnych komunikatów,
  • poinformuj wcześniej o zmianach, które mają nastąpić – osoby z autyzmem lubią rutynę, trudno im radzić sobie ze zmianami, które maja nastąpić w ich rozkładzie dnia. Czasami opór przed zmianą jest tak duży, że osoba z zaburzeniami ze spektrum autyzmu może wpaść w złość, zacznie zachowywać się nieprzyjemnie lub wręcz agresywnie. Dlatego staraj się nie zaburzać porządku dnia takiej osoby lub jeśli zmiana jest konieczna przekaż tę informację wcześniej, aby osoba mogła się z nią oswoić,
  • bądź opiekuńczy- nie pozwalaj na złe traktowanie osoby z autyzmem przez innych. Jeśli widzisz, że ktoś żartuje z takiej osoby, weź ją w obronę. Jeśli jest to konieczne poinformuj o tym dorosłych- rodziców, nauczyciela, pedagoga.

Autor: Joanna Miazek
powrót