11.04.2022r.
Corocznie 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Głównym celem obchodów tego Dnia jest podnoszenie świadomości społeczeństwa na temat problemów, dyskryminacji i izolacji ludzi dotkniętych autyzmem i ich najbliższych.
Symbolem solidarności z osobami dotkniętymi autyzmem jest kolor niebieski.
W szkołach uczniowie i nauczyciele ubierają się na niebiesko.
W poniedziałek 04.04.2022r., nasza szkoła również weźmie udział w tej akcji.
Zachęcamy wszystkich uczniów do udziału!
Wiele osób na swoich internetowych profilach dodaje puzzla lub żarówkę w tym kolorze, aby podkreślić solidarność z osobami z autyzmem.
2 kwietnia wiele budynków w Polsce jest podświetlanych na niebiesko.
Autyzm – co to jest?
Autyzm (autyzm dziecięcy, zaburzenia należące do spektrum autyzmu) jest jednym z najbardziej zagadkowych zaburzeń neurologicznych dotyczącym mózgu, którego przyczyny do dziś są nie w pełni poznane. Wśród najczęściej wymienianych potencjalnych przyczyn powstawania autyzmu wymienia się czynniki genetyczne, rozwojowe, infekcyjne, zatrucie metalami ciężkimi, jak również związane z ciążą i porodem.
Objawy autyzmu
Główne symptomy autyzmu można podzielić na 3 grupy (triada autyzmu):
Interakcje społeczne Symbolem solidarności z osobami dotkniętymi autyzmem jest kolor niebieski.
W szkołach uczniowie i nauczyciele ubierają się na niebiesko.
W poniedziałek 04.04.2022r., nasza szkoła również weźmie udział w tej akcji.
Zachęcamy wszystkich uczniów do udziału!
Wiele osób na swoich internetowych profilach dodaje puzzla lub żarówkę w tym kolorze, aby podkreślić solidarność z osobami z autyzmem.
2 kwietnia wiele budynków w Polsce jest podświetlanych na niebiesko.
Autyzm – co to jest?
Autyzm (autyzm dziecięcy, zaburzenia należące do spektrum autyzmu) jest jednym z najbardziej zagadkowych zaburzeń neurologicznych dotyczącym mózgu, którego przyczyny do dziś są nie w pełni poznane. Wśród najczęściej wymienianych potencjalnych przyczyn powstawania autyzmu wymienia się czynniki genetyczne, rozwojowe, infekcyjne, zatrucie metalami ciężkimi, jak również związane z ciążą i porodem.
Objawy autyzmu
Główne symptomy autyzmu można podzielić na 3 grupy (triada autyzmu):
- największe trudności dotyczą inicjowania i podtrzymywania interakcji, osoba dotknięta autyzmem nie reaguje odpowiednio na próby kontaktu
- trudności w zrozumieniu, jak inne osoby się czują i co mają na myśli
- trudności w angażowaniu się w pracę i zabawy w grupie
- wyrażanie potrzeb poprzez używanie ręki dorosłego
- brak właściwych relacji z rówieśnikami
- brak lub sporadyczny kontakt wzrokowy
- śmiech (chichot) nieadekwatny do sytuacji
- chęć pozostawania w samotności
- brak zabaw „na niby”, dziecko nie potrafi wchodzić w role i udawać
- brak naśladowania
- niemowlęta z autyzmem nie reagują na oddalenie się matki („nie płaczą za matką”)
Komunikacja
- główne problemy dotyczą rozumienia znaczenia komunikacji
- zaburzenia mowy lub jej całkowity brak
- powtarzanie słyszanych słów i dźwięków bezpośrednio po ich usłyszeniu (echolalia)
- nietypowy ton głosu lub rytm mowy
- słaba mimika, uboga gestykulacja, niewielka ekspresja ciała
- łatwość mechanicznego zapamiętywania, często bezustanne mówienie na jeden temat
- wypowiedzi mogą sprawiać wrażenie nieadekwatnych do sytuacji
- dziecko nie podąża za wzrokiem innej osoby
- brak lub sporadyczny kontakt wzrokowy, patrzenie „przez osobę”
- problemy z odczytaniem wyrazu twarzy rozmówcy
- często brak komunikowania własnych pragnień i potrzeb
- nierozumienie humoru, ironii, metafor; branie wypowiedzi dosłownie
Powtarzalne stereotypowe zachowania
- niechęć do zmian, przywiązanie do rutyny, opór przed zmianą
- potrzeba niezmienności
- niewłaściwe przywiązanie do przedmiotów
- kręcenie przedmiotami
- zainteresowanie wąską dziedziną wiedzy
- stereotypie ruchowe lub autostymulacje (wielokrotne powtarzanie ruchów np. trzepanie rękami przed oczami, kołysanie, tupanie)
- układanie zabawek, przedmiotów w tej samej kolejności
Jak zachowywać się w stosunku do osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu?
Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często zachowują się w sposób, który powoduje, że czujemy się niezręcznie. Ich postępowanie potrafi wprawić nas w zakłopotanie, złość, gniew. Wiele osób odwraca się od osób z autyzmem i ich rodzin, ponieważ nie wiedzą jak się zachować w sytuacjach, kiedy człowiek z tym zaburzeniem zaczyna się dziwnie zachowywać.
Pamiętajmy, że osoba z autyzmem nie chce nas zdenerwować, budzić skrępowanie, wystraszyć. Jej nietypowe zachowania wynikają z niezdolności odczuwania empatii w stosunku do innych osób, jest jej bardzo trudno, a czasami wręcz nie może zrozumieć konsekwencji, jakie dane zachowania wywołują u ludzi znajdujących się w ich otoczeniu.
Oto kilka wskazówek jak zachowywać się wobec osoby z autyzmem:
- okaż szacunek- traktuj osoby z autyzmem w taki sposób, jak byś chciał/chciała aby traktowano ciebie. Bądźmy wobec nich kulturalni, uprzejmi, troszczmy się, by czuli się w naszym towarzystwie dobrze,
- bądź życzliwy- pomóż kiedy widzisz, że osoba z autyzmem potrzebuje pomocy,
- porozmawiaj używając prostego, dosłownego języka- osoby z autyzmem często dosłownie rozumieją słowa, nie rozumieją dowcipów, żartów, powiedzonek, przenośni. W rozmowie zachowaj więc powagę, używaj prostych, jasnych komunikatów,
- poinformuj wcześniej o zmianach, które mają nastąpić – osoby z autyzmem lubią rutynę, trudno im radzić sobie ze zmianami, które maja nastąpić w ich rozkładzie dnia. Czasami opór przed zmianą jest tak duży, że osoba z zaburzeniami ze spektrum autyzmu może wpaść w złość, zacznie zachowywać się nieprzyjemnie lub wręcz agresywnie. Dlatego staraj się nie zaburzać porządku dnia takiej osoby lub jeśli zmiana jest konieczna przekaż tę informację wcześniej, aby osoba mogła się z nią oswoić,
- bądź opiekuńczy- nie pozwalaj na złe traktowanie osoby z autyzmem przez innych. Jeśli widzisz, że ktoś żartuje z takiej osoby, weź ją w obronę. Jeśli jest to konieczne poinformuj o tym dorosłych- rodziców, nauczyciela, pedagoga.
Autor: Joanna Miazek